T18 (T04-06) välikatsaus
Julkaistu: 24.08.2021 23.54

T18 (T04-06) välikatsaus

Hellou!

Pari ottelurapsaa jäänyt meiltä välistä, joten tässä lyhyt yhdistetty versio !

Kautta pelattu jo neljä peliä eli vain kaksi enää jäljellä. Ekasta rapsan kirjoitinkin ja Valkeakoskelta otettiin tosiaan 5-0 käkeen! Toinen peli KaaPo/TPS vastaan oli jo huomattavasti paremmin hallussa ja voitettavissa, kunnes tuli aikamoinen väsähdys ja tauolla ollut tilanne 1-1 päätyi 80 min kohdalla kotikentällä todella ikävästi 1-5 tappioon!

Ei mikään herkkustartti kauteen! Joukkuetta kismitti aika lailla; varsinkin siksi, että pelillisesti meillä oli molemmissa peleissä homma hyvin hallussa. Homma kaatui ihan toisiin seikkoihin. Pelin vaiheita ajatellen pärjättiin T18 Kakkosen tasoa ajatellen oikein hyvin. Pelinavaus, rakentelu, murtautuminen - oikein hyvällä tasolla. Viimeistely haastavaa, mutta varmasti sen tietyn vireen, juoksukestävyyden ja itsevarmuuden puuttuminen vaikutti siihenkin.

Kolmas peli olikin sitten eri maata! Tätä lähdettiin voittamaan. Sen näki ilmeistä, siihen saatiin tukea taktisesta muutoksesta - joukkueesta pystyi aistimaan, että enää ei hyvällä pelaamisella anneta muiden viedä pisteitä! Tauolle Halikossa mentiin lukemilla 1-2; lopputulos meille 1-4! Upeaa kehitystä likoilta ja hienoa vastuunottoa monelta yksilöltä!

Tänään oli vuorossa neljäs peli ja kotikentällä vastassa Rauma. Tähän astisista peleistä T18 Kakkosessa ehdottomasti meiltä parasta pelaamista ja eritoten tasapainoista pelaamista. Aiemmissa peleissä oli selkeästi nähtävissä vireen/temmon vaihtelua, jolla oli nopeasti huonoja seuraamuksia. Viimeistely oli tänäänkin haastavaa, mutta paikoille päästiin ahkeralla vauhdilla! Lopputulos 2-0 meille. Hienoa!

Peleistä voisi mainita hirveän määrän yksittäisiä onnistumisia, pelien kantavia pelaajia tai parhaita asenteita, mutta kerron tällä kertaa vain joukkueen taustasta ja kokoonpanosta hieman. Ja vähän siitäkin, miten ollaan tällä hetkellä aivan eri maailmassa kuin viime vuonna!

Omassa joukkueessamme T18 pelaa tällä hetkellä n. 13-15 pelaajaa pelkästään MaPSin joukkueessa, yhteistyöseura TPS:n kautta tulee peleihin n.5 pelaajaa ja välillä nuoremmista tätä sarjaa ovat pelanneet Suvi Sillgren ja Anni Vina. Kaudella on ollut mukana myös 2 pääosin salibandya pelaavaa tyttöä Mynämäestä, joiden mukanaolo on ollut meille myös todella arvokasta, niin treeneissä kuin peleissäkin!

Yhteistyö TPS:n kanssa on sujunut hienosti. Kommunikaatiota ja asioiden käsittelyä se vaatii rutkasti, mutta kun miettii tätäkin vuotta, niin voi vain olla todella kiitollinen siitä kaikesta, mitä yhteistyö on meille nyt mahdollistanut! Esimerkiksi meillä oli vielä viime vuonna tilanne, että meillä ei ollut yhtäkään maalivahtia, joka oikeasti haluaisi pelata maalissa. Nyt meillä on maalilla motivoitunut maalivahti ja vielä viime vuonna maaliin "uhrautuneet" pelaajat loistavat kenttäpelaajina. Hyvin iso asia yksilöille ja joukkueelle! Ja tämä siis vain yksi yhteistyön eduista...lista on pitkä!

Viime vuoteen verrattuna meillä on upea tilanne! Meille on tullut mahdollisuus muuttaa "pelin luonnetta" hieman kilpailullisempaan suuntaan, jolloin hommasta tulee mielekkäämpää. Kun meillä on tavoitteita ja kun meillä on jopa vähän kilpailua - osataan myös tehdystä työn määrästä ja onnistumisista nauttia aivan eri mittakaavassa! Meidän treenitekeminen ei ole vielä sillä tasolla kuin mitä voisi toivoa, mutta parempaan suuntaan mennään.

Huom! Helppoa tämä muutos ei ole kellekään! Ei pelaajille, jotka ovat tottuneet, että peliaikaa on aina melkein enemmän kuin jaksaisi; eikä myöskään valmennukselle, joka joutuu luonnollisesti tekemään huomattavasti paljon enemmän (ikäviäkin) päätöksiä peluutuksen suhteen. Paljon on keskusteluja kauden aikana käyty ja taas täytyy todeta, että upeita kasvutarinoita syntyy koko ajan lisää! Nykynuoret osaavat käsitellä asioita todella avoimesti ja kypsästi!

Yksi kauden tavoitteista on ollut se, että myös treeneissä tytöt alkaisivat vaatia itselleen parempaa "treeniympäristöä". Eli suoraan sanoen ollaan kaivattu sitä, että tytöt uskaltaisivat sanoa ääneen, että haluavat treenata kunnolla, eivätkä tyydy siihen, että joku vain hölkkäilee! Kun oikeasti tällä viikolla alkoi kuulua pelaajien suusta "positiivista vaatimista" pelikavereiden suuntaan - ylpeys likoista oli todella suurta ja nyt esim. tämänpäiväisen pelin jälkeen valmennuksen luotto joukkueeseen on todella vahva! Meillä on todella erilaisia, uniikkeja persoonia ja pelaajia joukkueessa ja mitä rohkeammin he uskaltavat itseään haastaa - sitä enemmän nuo vahvuudet tulee esille!

Odottavaisin ja iloisin mielin kauden viimeisiä pelejä kohti :)

Meillä on hieno joukkue.

//Valmennus