KIUSAAMINEN – ennaltaehkäisy ja varhaisen puuttumisen malli

Jo MaPSin arvoissa tulee ilmi se, että mahdollistamme jalkapallon jokaiselle ja siten kannamme myös vastuun siitä, että teemme parhaamme luodessamme pelaajillemme turvallisen ja positiivisen kasvuympäristön. Kiusaaminen on asia, jota emme maailmasta voi kokonaan poistaa, mutta on meistä kiinni, miten siihen suhtaudumme ja mitä siitä lapsille/nuorille opetamme.

Emme oleta, me opetamme!

• Tärkein ensiaskel kiusaamisen ennaltaehkäisyyn on jo hyvin varhaisessa vaiheessa sopia yhdessä joukkueen kanssa (lapset ehdottomasti mukana) pelisäännöt niin muiden kohteluun kuin muuhunkin joukkueen toimintaan. Pelisääntöihin tulee lisätä myös yhdessä sovitut seuraamukset sääntöjen rikkomiselle.
  • Lapsen ei kuulu olla valmis! Joka kerta, kun sovituista säännöistä poiketaan – me puutumme, ohjaamme ratkaisuun ja pyrimme näyttämään, miten oppimistilanteesta päästään positiivisesti ja eteenpäin. Meidän ei kannata jättää yhtäkään tilannetta käyttämättä! Futis on täynnä tunteita, mutta meillä on mahdollisuus auttaa lapsia niiden käsittelyn opettelussa.
  • Kiusaamista voi tapahtua monessa muodossa ja tilanteita voi olla kiireessä vaikea havaita. Selkeihin riita/moittimistilanteisiin on tavallaan helpompi puuttua, mutta haasteena voi joskus olla myös varmistaa, ettei kukaan jää yksin. Tämä vaatii tarkkoja silmiä, mutta pienillä päätöksillä ja avoimuuden ylläpidolla tätäkin pystytään varmistamaan!
    HUOM. Tämä asia ei katso ikää! Jopa aikuisjoukkue saattaa tarvita apua asian kanssa!

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

• Joukkueen sääntöjen tulee olla kirjallisessa muodossa ja pelaajien sekä vanhempien tiedossa.
  • Joukkueeseen muodostuu helposti erinäisiä ryhmiä. Niiden haasteita vähentääksemme, meidän kannattaa sekoittaa pelaajia tietoisesti, jotteivat samat parit tai ryhmät treenaa aina yhdessä. ”Jako kahteen”- ohje voi siis joskus olla parempi vaihtoehto kuin ”valitse pari”.
  • Jos lapsi tulee kertomaan toimihenkilöille murheistaan, olkaa ylpeitä! Tähän tulee ehdottomasti pyrkiä ja mitä enemmän valmentaja/toimihenkilö on kiinnostunut lapsen asioista – sitä helpommin luottamus syntyy. Tämä tulee varmasti näkymään myös lapsen kehittymisessä itse lajissa.
  • Jos näemme joskus kesken harjoituksen esim. jäähyllä olevan lapsen tai itkuisen pelaajan pyytämässä anteeksi toiselta, emme ole epäonnistuneet vaan itseasiassa olemme luultavasti jo pitkällä tavoitteissamme!

Mitä tehdä, kun kiusaamista on tapahtunut ja näyttää siltä, että asiaan tarvitaan apua?

• Kiitä asian esille tuojaa! Oli sitten kyseessä lapsi, aikuinen tai toimihenkilö. Kuuntele ja kirjaa asioita ylös tulevia keskusteluja varten.
  • Aina puuttuminen tai keskustelut pelaajan kanssa ei riitä, vaan tilanteen ratkaisemiseksi tarvitaan mukaan vähintään lasten vanhemmat. Näitä keskusteluja kannattaa käydä jo varhaisessa vaiheessa. Ei syyttäen, vaan yhdessä ratkaisten. Tähänkin voi jo luoda pelisäännöissä selkeän kohdan, jotta tiedetään, milloin tämä askel otetaan.
  • Jos ongelmatilanteeseen kaivataan joukkueen ulkopuolelta apua, olemme valinneet ensisijaiseksi kontaktiksi seuramme pelinohjaajatutorin, Joni Mäkisen. Hänet tavoittaa numerosta: +358 400 612967. Seuran toiminnanjohtajaa, valmennuspäällikköä tai esim. johtokunnan muita jäseniä saa toki myös asian tiimoilta lähestyä (suosittelemme tässäkin asiassa erittäin matalaa kynnystä).
    HUOM. Apua ja esimerkkejä voi kysyä jo ennen sääntökeskusteluja! Ennakointi on aina hyväksi!

Me kaikki tiedämme millaiset arvet kiusaaminen tai yksinäisyys voi ihmiseen jättää. Ei katsota sivusta!

Puututaan ja välitetään! Kiitos!

MaPS Johtokunta