Maskun Palloseuralla merkittävä vaikutus yhteiskunnalle
Julkaistu: 03.11.2021 07.00

Maskun Palloseuralla merkittävä vaikutus yhteiskunnalle

Maskun Palloseuran toiminta tuottaa yhteiskunnalle vuosittain 4,72 miljoonaa euroa

UEFA SROI (Social Return On Investment) -mallinnus on työväline, jolla mitataan jalkapalloon sijoitetun pääoman sosiaalista tuottoa. Mallinnuksessa on hyödynnetty laajasti asiantuntijoita sekä tutkimustietoa ja mukana työkalun kehittämisessä ovat olleet mm. Maailman terveysjärjestö sekä suomalaiset Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Tilastokeskus. Mallinnusta on käytetty kevääseen 2021 mennessä noin 30 maassa eri puolilla Eurooppaa. Suomessa seurojen käyttöön mallinnus on tuotu muutaman pilottiseuran (mm. HJK, KuPS ja SJK) kautta loppuvuodesta 2020 ja loppukesästä 2021 mallinnus avattiin kaikkien seurojen käyttöön.

Maskun Palloseuran SROI -mallinnuksen tulokset vahvistettiin lokakuussa 2021 ja seuran vuosittain yhteiskunnalle tuottama kokonaisarvo on 4,72 miljoonaa euroa.

Kokonaissumma muodostuu kolmesta osa-alueesta: seuran toiminnan tuottamista säästöistä terveydenhuoltokuluissa, sosiaalisista hyödyistä kuten vapaaehtoistyöstä, koulutustuloksista, syrjäytymisen ehkäisystä ja rikollisuuden laskusta. Summan muodostavat myös suorat taloudelliset vaikutukset yhteiskunnalle harrastajien kulutukseen, olosuhderakentamiseen ja tilavuokriin liittyvinä tuottoina ja työpaikkoina.

- Kiitollisina ja nöyrinä, mutta samalla ylpeinä otamme mallinnuksen tuloksen MaPS:ssa vastaan. Seuramme reilut 630 harrastajaa, yli 200 vapaaehtoistoimijaa sekä kaikki toiminnassa mukana olevat ansaitsevat suuret kiitokset ja hatunnoston! Tiesin, että mallinnuksen tulos tulee olemaan miljoonaluokkaa, mutta silti lopullinen tulos yllätti positiivisesti, toiminnanjohtaja Tomi Anttila kertoo.

- Teemme merkittävää työtä lasten ja nuorten, sekä toki myös aikuisten hyvinvoinnin edistämiseksi ja nyt meillä on olemassa mittari, jolla toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta pystytään arvioimaan. SROI -mallinnus antaa käytännön työkaluja esimerkiksi vaikuttamiseen alueen päättäjien suuntaan ja nostamaan esiin merkitystämme isona ja vahvana osana paikallista yhteisöä, Anttila jatkaa.

Lue MaPS:n UEFA SROI -raportti tästä!

Lue lisää UEFA SROI -mallinnuksesta ja suomalaisen jalkapallon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta