Kuntalaisaloite urheiluluokan perustamisesta Maskuun
Julkaistu: 06.06.2018 00.00

Kuntalaisaloite urheiluluokan perustamisesta Maskuun

Pääset allekirjoittamaan aloitteen täältä:

Aloitteen sisältö

Urheiluluokan perustamisella Maskun yläkouluun on kysyntää, koska aktiivisesti Maskun liikuntaseuroissa liikkuu arviolta noin 2000 nuorta. Koululla on iso painoarvo nuorelle, kaverien ja harrastusten rinnalla. Urheiluharrastuksen ja muun elämän yhdistäminen vaatii nuorelta ajankäyttöä ja suunnitelmallisuutta. Urheiluluokan tavoitteena on tukea ja edistää nuorten hyvinvointia ja kasvua urheilijaksi. Kasvamista urheilijaksi koulussa tuetaan terveystiedon-, kotitalouden- ja liikunnantunneilla. Terveystiedon tunneilla annetaan tietoa oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huolehtimisen tärkeydestä. Kotitaloustunnilla korostetaan terveellisen ravitsemuksen merkitystä paljon liikkuvan nuoren elämässä. Liikuntatunneilla nuorille annetaan mahdollisuus tutustua erilaisiin liikuntalajeihin, joiden kautta he pääsevät kehittämään monipuolisesti motorisia taitojaan. Tutkimusten mukaan urheiluluokat ovat tukeneet nuorten koulumenestystä, itsetunnon kehittymistä sekä helpottavan koulun ja urheiluharrastuksen yhdistämistä. Urheilijaksi kasvamista ovat tukeneet myös samanhenkiset koulukaverit.

Parhaat käytänteet ja kokemuksia urheiluluokan toteuttamisesta saadaan urheiluyläkoulukokeilusta, joka on Olympiakomitean koordinoima. ”Urheiluyläkoulukokeilun tavoitteena on kehittää valtakunnallinen urheiluyläkoulutoiminnan malli, jossa oppilas saa ohjausta elämäntaitojensa kehittämiseen sekä valmiuksia opintojen ja urheilun vaativampaan yhdistämiseen. Kokeilussa olevat koulut rakentavat malleja, joissa on mahdollista saada toteutumaan kouluviikon yhteydessä kymmenen tuntia monipuolista liikuntaa ja harjoittelua viikossa. Vuosina 2017-2020 urheiluyläkoulukokeilussa on mukana 19 yläkoulua 12 eri kunnasta."

Kaikilla liikuntaan intohimoisesti suhtautuvilla on mahdollisuus hakeutua urheiluluokalle seitsemännellä luokalla kevätlukukauden aikana. Olympiakomitean valtakunnallisen soveltuvuuskokeen avulla toteutetaan valinta urheiluluokalle. Urheiluluokka toimintaa toteutetaan kahden luokka-asteen ajan (8. ja 9. luokalla).

Urheiluluokan perustamisen lisäksi kunnan peruskouluasteella pyritään huolehtimaan, että lapset ja nuoret liikkuvat riittävästi. Lapsia ja nuoria motivoidaan ja kannustetaan liikkumaan kouluissa Liikkuva koulu -hankkeen avulla sekä tekemällä yhteistyötä Liiku ry:n kanssa kouluttamalla välkkäriliikuttajia. Yhdessä liikkumisella pyritään lisäämään lasten ja nuorten yhteisöllisyyttä, vähentämään syrjäytymistä ja edistämään oppimista.

Aloitteen tekijä: Kirsi Siira, Hyvinvointilautakunnan pj, (Kok.) Masku
Tukijat:
Kunnan nuorisovaltuusto
Susanna Lehtojärvi, Kunnanhallituksen jäsen, (Kok.)

Seuran uusimmat
20.08.2018 00.00Maratontaulukko