Maskun Palloseura juhlii kolmekymppisiään
Julkaistu: 02.05.2018 00.00

Maskun Palloseura juhlii kolmekymppisiään

Juhlavuottaan viettävä Maskun Palloseura valmistelee historiikkia ja juhlaottelua. Kaiken kruunaisi Kolmosen mestaruus ja nousu Turun piirin Kakkoseen.

MASKU. Joulukuun 1. päivänä 1988 Maskun Osuuspankin kokoustiloissa kokoontui 27 henkilöä. Kyseessä oli Maskun Palloseura ry:n perustamiskokous. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Esko Siltanen. Maskun Katajasta irtautunut erikoisseura on sittemmin liikuttanut maskulaisia tavalla, johon harva seura Suomessa on yltänyt. Kolmekymppisiä juhlitaan puheenjohtaja Valtteri Roihan mukaan melko maltillisesti.
– Juhlavuoden kunniaksi tehdään seurahistoriikki. Nyt on hyvä aika koota tarinoita seuran alkuvaiheista tulevillekin sukupolville. Historiikin kirjoittaa Erkki Ojanen. Päätapahtumana on jalkapallon edustusjoukkueen juhlaottelu Pallo-Iiroja vastaan 16. kesäkuuta. Sen yhteydessä on muutakin tapahtumaa, kertoo Roiha.

Seuran kunniapuheenjohtaja Aki Simola avaa ohjelmaa lisää.

– Päivä alkaa junnujen peleillä sitten kentälle saadaan seuralegendoja. Meillä on ainoana Länsi-Suomen piirin seurana kattava maratontaulukko vuodesta 1954 saakka. Sieltä löytyvät kaikki Maskun Katajan ja sitten vuodesta 1988 Maskun Palloseuran paitaa edustusjoukkueen virallisissa peleissä kantaneet. Järjestämme Masku vastaan Palloseura ottelun, johon seuran entiset valmentajat kuten Klaus Blomroos, Kari Hagelberg, Jouni Koivuniemi, Marko Saloranta, Vesa Salmela ja Hannu Paatelo keräävät maratontaulukosta pelaajat. Sen jälkeen edustusjoukkue kohtaa pääottelussa Pallo-Iirot. Samana päivänä käynnistyvät jalkapallon MM-kisat. Siitä tulee hyvä jalkapallopäivä, Simola myhäilee.

Merkittävä liikuttaja

Kysymykseen siitä, mikä on MaPSin merkitys maskulaisille Roiha ja Simola vastasivat samoilla linjoilla.

– Kyllä se on todella merkittävä. Suomen mittakaavassa olemme huippuluokkaa harrastajien saamisessa mukaan toimintaan. Lisenssipelaajia on noin 640. Kun otetaan huomioon näiden pelaajien aktiiviset kotijoukot, voisi arvioida että meitä on käytännössä pari tuhatta. Lisenssien määrä on nousussa, mikä johtuu osaltaan siitä että kaikille on tasosta riippumatta joukkueita. Tämän mahdollistavat ne reilut 150 toimihenkilöä, joita ei voi kylliksi kiittää heidän tekemästään työstä, Roiha sanoo.

Simola jatkaa samoilla linjoilla:

– MaPSin merkitys on ainakin liikuttava, sanan useammassakin merkityksessä. Yhteistyö eri maskulaisseurojen välilläkin toimii. Monet jalkapalloilijat harrastavat talvikaudella salibandya SBS Maskussa. Seurat toimivat omilla vahvuuksillaan eikä kilpailua ole, kun kaikilla on oma tonttinsa, Simola pohtii.

Edustusjoukkueella tavoitteena Kolmosen mestaruus

MaPSin miesten edustusjoukkueen tavoitteena tällä kaudella on tietysti Kolmosen mestaruus ja nousu Kakkoseen.

– Joukkue on pääosin samanlainen kuin viime vuonnakin, mutta hyökkäyspäässä on vajausta. Maalisylkijöistä Niklas Harjula lähti Hollantiin ja Joonas Manzo Raumalle. Puolustukseen ja keskikentälle riittää hyvin miehiä, tuumii edustusjoukkueen joukkueenjohtajanakin toimiva Aki Simola.

Vihreävalkoiset saivat viime perjantaina vastaansa Taponkedolla sarjanousija Someron Voiman.

– SoVo vilisee kovia jätkiä, oikein sarjajyriä. Se on hyvä joukkue ja odotamme tiukkaa ottelua. Koko sarja on taas kerran kovatasoinen, eikä kukaan tule sitä helpolla voittamaan, arvioi Simola juuri ennen ottelun alkua.

MaPS aloitti hyvin ja sai pidettyä pallon hallinnassaan pelin alussa. Hyökkäykset somerolaisten päätyyn eivät kuitenkaan tuottaneet maaleja. Juuri ennen puoliajan vihellystä Miikka Niinivirran pusku osui epäonnisesti omiin ja tauolle mentiin 0–1 lukemissa somerolaisten eduksi. Päätösjaksolla SoVo alkoi hallita palloa ja oli pitkään kiinni voitossa. Ottelun sankariksi nousi kuitenkin isäntien Jari Oksanen, joka laukoi 72. peliminuutilla tasalukemat 1–1. Se myös jäi ottelun lopputulokseksi. Molemmat joukkueet saivat tyydyttävän yhden pisteen sarjataulukkoon. Seuraavaksi edustusjoukkue matkaa 28.4. Poriin, jossa vastaan asettuu Toejoen Veikot.

Kai Saarto Turun Seutusanomat
Seuran uusimmat