Masku kohti kovempaa kolmosta
Julkaistu: 15.01.2017 00.00

Masku kohti kovempaa kolmosta

Satakunnan puolelta sarjaan tulevat uuden piirin suurin yleisseura Rauman Pallo-Iirot, Kakkosesta pudonnut Porin Pallo-Toverit ja sarjanousija Toejoen Veikot. Maantieteellisesti sarja vastaa lähes entisaikojen Kakkosta, kun Taalintehtaan ylpeys FC Boda teki pikaisen paluun Kolmosen tasolle.

– Sarjasta tulee varmasti vielä viimevuotistakin tasokkaampi ja sitä kautta myös yleisölle mielenkiintoisempi, Maskun Palloseuran joukkueenjohtaja Ilkka Syrjälä ennakoi.

Viime syksynä maskulaiset jäivät lopulta sarjataulukon nelossijalle. Mahdollisuus paluuseen takaisin Kakkosen tasolle kariutui joukkueella viimeiseen kotipeliin Taponkedolla. Sarjan voittoon lopulta marssinut Peimari United sammutti maskulaisten haaveet sarjan voitosta.

– Se kausi on historiaa ja nyt ollaan varmasti tietoisia niistä korjausliikkeistä, joita vaaditaan sarjan voittamiseksi. Paluu takaisin Kakkosen tasolle on edelleen tavoitteena, vihreävalkoisten päävalmentajana jatkava Petteri Pitkänen kertoo.

Joukkueen harjoitteluun Pitkänen ja aisaparinsa Toni Järvinen ovat tehneet selkeitä muutoksia.

– Ohjattuun harjoitteluun nopeus- ja voimapuolella satsataan enemmän. Tällä helpotetaan etenkin omista A-nuorista nousseita kavereita nousemaan fyysisesti miesten peleissä vaadittavalle tasolle, Pitkänen luottaa.

Talvella fysiikkatreeneistä vastaa Sports Science Lab ja siellä Maskun pelipaidastakin tuttu mies, fysioterapeutti Joni-Petteri Malka.

Vahvistuksiakin Palloseura on riveihinsä saanut. Liigatasollakin Myllykoskella pelannut kokenut toppari Joni Vuorinen (27) ja Turun Pallokerhosta siirtyvä keskikentän voimapelaaja Hans-Emil Honkasalo (24) ovat kokonaan uusia tuttavuuksia raitapaidassa.

– Tarkoituksemme oli hakea selkeitä vahvistuksia miehistöön ja sellaisia myös löysimme. Pääsarjatasollakin pärjännyt Vuorinen on hyvin peliä avaava toppari ja selkeä johtajatyyppi kentällä. Honkasalo puolestaan on keskikentän työmyyrä, joka voittaa isolla prosentilla kaksinkamppailuja, mutta pystyy tarvittaessa myös maalintekoon, Pitkänen taustoittaa.

Muutoin Palloseuran runko on pitkälti viime kaudesta tuttu. – Muuttoliike on varsin vähäistä. Uskon vakaasti, että omista junnuista nousee pelaajia ratkaisurooleihin ensi kesänä myös Kolmosen tasolla, päävalmentaja ennakoi.

Seuran uusimmat